In het TV-programma “Een dubbeltje op z’n kant” komt geregeld de tip voorbij om een huishoudboekje aan te schaffen om te zien wat je waaraan uitgeeft en om een vast bedrag per week uit te geven aan boodschappen. Je neemt dan een deel van je inkomen, je pint dit eventueel en je koopt daar vervolgens je boodschappen van. Je verdeelt je geld op dat moment, namelijk in 2 delen: Je boodschappen en de rest van je inkomen.

Dit is een goede eerste stap, en ik ben er een voorstander van. Daarnaast vind ik het goed om je geld in nog meer delen te splitsen, bijvoorbeeld: boodschappen, vaste lasten en sparen.

BESPAAR GELD EN ONTVANG 7 TIPS VOOR JE ADMINISTRATIE


Waarom ben ik nu zo’n voorstander van je geld verdelen?

  1. Je weet precies wat je waaraan kunt besteden
  2. Met één groot bedrag koop je sneller iets nieuws en meer, dan van allemaal kleine bedragen samen die evenveel zijn als dat éne grote bedrag.
  3. Je hebt een overzicht van categorieën in plaats van een lange lijst van uitgaven.

1. Je weet precies wat je waaraan kunt besteden.

Zodra je je geld verdeelt over verschillende potjes, zie je meteen welk bedrag waarvoor is. Bijvoorbeeld:

Vaste lasten € 1.600,- per maand
Reserveringen € 500,- per maand
Vakantie € 150,- per maand

2. Met meerdere kleinere bedragen geef je minder uit dan met één groot bedrag.

Stel je hebt nu je geld nog niet verdeelt en je wasmachine is stuk gegaan.
Nu zijn er verschillende modellen te vinden in verschillende prijsklassen.
Kijk nu eens naar onderstaande bedragen:

Situatie 1 (geld niet verdeeld):
Betaalrekening € 1.000,-
Spaarrekening € 7.500,-

Situatie 2 (geld al verdeeld):
Vaste lasten € 1.000,-
Dagelijkse uitgaven € 650,-
Vakantie € 1.750,-
Reserveringen € 2.500,-
Spaar € 2.600,-

In situatie 1 kijk je waar je waarschijnlijk als eerste naar het bedrag op je spaarrekening. Er staat al beste veel op, dus een wat duurdere wasmachine kopen moet lukken.

In situatie 2 kijk je waarschijnlijk naar Reserveringen. Dat bedrag is 3 keer zo klein als die van de spaarrekening in situatie 1. Omdat er voor je idee minder beschikbaar is, kijk je kritischer naar hoeveel geld je gaat uitgeven aan de nieuwe wasmachine.

3. Je hebt (meer) overzicht


Je zou al je uitgaven van een maand eens op een rij moeten zetten. Je krijgt dan vast best een lange lijst van allerlei soorten uitgaven. Als je al die bedragen bij elkaar optelt, weet je hoeveel je uitgeeft. En natuurlijk kun je daar best al wel wat mee om te beslissen of dit niet anders kan en of je niet ergens op kunt bezuinigen.

Zou je alle uitgaven op een rij zetten en meteen onder een bepaalde categorie zetten, dan krijg je meteen een soort overzicht.

Stel je maakt een lange rij van alle uitgaven, dan zou dat er ongeveer zo uit kunnen zien:

Lidl 1 mei 2020 € 57,-
Zwemschool 3 mei 2020 € 39,-
Action 4 mei 2020 € 14,50
Nuon 6 mei 2020 € 90,-
Van Haren 6 mei 2020 € 59,-
AH 7 mei 2020 € 21,-
H&M 8 mei 2020 € 34,95
Afvalstoffenheffing 9 mei 2020 € 33,95
Lidl 9 mei 2o20 € 71,-
Kruidvat 10 mei 2020 € 27,45
MediaMarkt 13 mei 2020 € 149,-
Wegenbelasting 14 mei 2020 € 34,-

TOTAAL 1e 2 weken mei € 630,85

En nu dezelfde lijst verdeelt in categorieën:

Boodschappen € 149,-
Kleding en schoenen € 93,95
Huishoudelijk € 190,95
Vaste lasten € 196,95

TOTAAL € 630,85

Dit onderverdelen in een categorie, maakt de lijstjes korter en creëert meteen meer overzicht.

En jij?

Verdeel jij je geld? En zo ja, in welke categorieën verdeel je het dan? Laat dat hieronder weten.